Amerikanska bilsäkerhetsregulatorer är öppnar en särskild krockutredning av en dödsolycka i Kalifornien med en Tesla Model 3 från 2018 som misstänks ha förlitat sig på avancerade förarassistanssystem, sa den statliga myndigheten på tisdagen.
De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) undersöker juli månad 5 krasch i South Lake Tahoe dödade den 17-årige föraren av en 2013 Subaru Impreza efter en frontalkrock med Tesla Model 3 och skadade dödligt en tre månader gammal passagerare i Tesla som dog flera dagar senare. California Highway Patrol sa.
Sedan 2016 har den amerikanska bilsäkerhetsregulatorn öppnat mer än tre dussin Tesla specialolycksutredningar i fall där system som Autopilot misstänktes användas, med 22 krockdödsfall rapporterade till och med tisdagen.
NHTSA söker uppdateringar från Tesla i autopilotsond
Autopilot är en funktion avsedd att styra, gasa och bromsa bilar automatiskt inom deras fil, medan den förbättrade autopiloten kan hjälpa till att byta fil på motorvägar. Tesla, som inte svarade på förfrågningar om kommentarer, säger att systemet kräver aktiv mänsklig övervakning.
Subaru färdades i uppskattningsvis 55 miles per timme (88,51 kilometer i timmen) medan Tesla var i 45 mph när de kolliderade, sa en polisrapport. Tesla-föraren fick allvarliga skador och två andra Tesla-passagerare fick måttliga skador.
”Det finns inga pågående åtal i nuläget. Besiktning av fordon och bilstolar görs för närvarande.” sa en talesman för California Highway Patrol.
Detta är den första nya specialolycksutredningen som involverar Tesla och den misstänkta användningen av förarassistanssystem sedan två öppnades i mars, inklusive en i februari med dödsolyckan i Kalifornien med en Tesla från 2014. Model S och en brandbil i Contra Costa County, Kalifornien.
En lokal brandkår i Kalifornien sa att en Tesla körde på en av dess brandbilar och att Tesla-föraren dödförklarades på platsen.
Den andra utredningen i mars handlar om en Tesla Model Y från 2022 som slog till och skadade allvarligt en 17-årig elev som klev av en skolbuss i North Carolina.
NHTSA öppnar vanligtvis mer än 100 ”särskilda” krockutredningar årligen av framväxande teknologier och andra potentiella bilsäkerhetsproblem som till exempel tidigare har hjälpt till att utveckla säkerhetsregler för krockkuddar.
Dessa är separata från defektutredningar som inletts av byrån för att avgöra om en säkerhetsåterkallelse är motiverad.
I juni uppgraderade NHTSA till en teknisk analys av sin defekta sond till 830 000 Tesla-fordon med förarassistanssystem Autopilot och krockar med parkerade utryckningsfordon, inklusive brandbilar.
NHTSA sa tidigare denna månad att de sökte uppdaterade svar och aktuella data från Tesla i autopilotsonden senast på onsdagen.
(Rapportering av David Shepardson; redigering av Doina Chiacu, Chizu Nomiyama och Deepa Babington)
Intresserad av Bil?
Få automatiska varningar för detta ämne.