Inflationen för försäkringsfordringar har stigit snabbare än det underliggande konsumentprisindexet (KPI), vilket överträffar höjningarna av bilförsäkringspremier, enligt en ny studie. Bilförsäkring: Den osäkra vägen framåtav American Property Casualty Insurance Association (APCIA).
Den nationella branschorganisationen för hem-, bil- och företagsförsäkringsbolag tillade att kombinationen av snabbt ökande total ekonomisk inflation och skadeinflation har drivit upp bilförsäkringsförluster och kombinerade förhållanden.
Miles driven har inte gått tillbaka till pre-pandemi siffror och är osannolikt att göra det, enligt APCIA forskning, på grund av höga gaspriser och fortsatt arbete hemifrån arbetsgivarpolicy.
Trots färre körda mil ökade skadornas allvarlighetsgrad på privata passagerarfordon i USA (genomsnittlig kostnad per skadeanspråk för skadeståndsansvar och kollision) med nästan 50 % från 2018 till 2022, fann studien, påverkad av stigande bilreparations- och arbetskostnader, inflation och stöldfrekvens.
Under samma period ökade den genomsnittliga allvarlighetsgraden av kroppsskada med 40 %, vilket återspeglar en acceleration i medicinsk inflation, missbruk av rättssystem och en kraftig ökning av dödliga motorfordonsolyckor, stod det i rapporten.
”Förutom inflationstrender upplever den privata bilförsäkringssektorn också flera andra trender, såsom ökad frekvens och svårighetsgrad av skadekostnader, mer riskfyllt körbeteende från allmänheten, kostnadsökningar för medicinska tjänster och sjukhustjänster, och överdriven ökning av domar i rättegångar och missbruk av rättssystem, som negativt påverkar och pressar branschen med ökade förluster, säger Robert för avdelningen för Passmore och APC, vice avdelningen.
APCIA fann att förlusterna på underwriting 2022 för privata amerikanska egendoms-/skadeförsäkringsbolag var 25,6 miljarder dollar, mer än dubbelt så mycket som förlusterna 2021 och det sämsta resultatet sedan 2011.
Den amerikanska egendoms-/olycksförsäkringsindustrins sammanlagda nettoförmögenhet – den finansiella kudden för att absorbera oväntat höga skadekostnader, investeringsförluster och katastrofer och väderhändelser – sjönk med 73,1 miljarder dollar 2022. Nedgången på 6,9 % från slutet av 2021 var den största procentuella nedgången sedan ”den stora lågkonjunkturen i 2008”-året.
Enskilda rättegångsdomar har ökat avsevärt längs alla linjer, fann rapporten, ”att driva på inflationen i rättegången.”
Privata personbilsförsäkringar upplevde den högsta direkta förlustkvoten bland stora branscher med 80,2 procent (exklusive förlustjusteringskostnader) 2022, fann analysen, vilket motsvarar en ökning med 12,2 punkter från 2021 och 24,1 punkter från 2020.
Personliga bilpremier ökade med 6% för året, ”långt under 24% av eskalerande förluster”, heter det i rapporten.
Studien fann att kostnaderna för bilreparationer och underhåll steg med 2 % i juni 2022, den största ökningen på nästan femtio år. Fordonens komplexitet är en orsak till de ökade kostnaderna, tillade rapporten.
”Alla indikatorer tyder på att förhöjda bilreparations- och ersättningskostnader kommer att sträcka sig långt in i 2023 och potentiellt därefter,” sa Passmore. ”Den medicinska inflationen ökar också. Även om försäkringsbolagen fortsätter att övervaka situationen noga, eftersom skadekostnaderna fortsätter att stiga, kan försäkringsbolagen tvingas överföra dessa förlustkostnader till försäkringstagarna.
”Med tanke på trenderna uppmuntrar försäkringsbolag starkt förare att minimera sina risker genom att undvika riskfyllda körbeteenden som kan leda till förlust. Försäkringsbolagen förespråkar också bättre infrastruktur, inklusive tillförlitliga leveranskedjor för viktiga bildelar och säkrare vägar, vilket borde resultera i färre olyckor och lägre skadekostnader som hjälper till att hålla försäkringspremierna överkomliga för konsumenterna.”
Intresserad av Bil?
Få automatiska varningar för detta ämne.